dinsdag 3 mei 2011

Bullet-time/timeslice

Bullet-time is een techniek die de meeste mensen herkennen uit de film The Matrix. Bullet-time is een bijzondere wijze van slowmotion filmen, waarbij gebruik is gemaakt van tientallen camera's die de actie vanuit lichtelijk verschillende hoeken rondom filmen. Het effect is, alsof de kijker kan rondlopen te midden van de handelingen, terwijl de tijd, en dus de overige bewegingen, zijn vertraagd of zijn stilgezet.



Deze scene is gefilmd met 360 camera's om de hoofdpersoon heen, die verstopt en omringd zijn door greenscreen. Waardoor de camera's en de omgeving daarna weggekeyd kunnen worden en er een willekeurige omgeving om de hoofdpersoon geplaatst kan worden.



Toen de matrix uit kwam was dit revolutionair en is deze techniek onlosmakelijk met de Matrix verbonden. Het was samen met het verhaal de trekpleister voor de film.

Veel mensen denken dan ook dat bullet-time voor het eerst werd gebruikt in The Matrix, maar het is al 6 jaar eerder gebruikt. Namelijk in de videoclip van de Rolling Stones, Like a Rolling stone geregisseerd door Michel Gondry:


The Rolling Stones - Like a Rolling Stone -... door yokadaishi

In deze videoclip is de techniek voor het eerst gebruikt voor commerciƫle doeleinden. Gondry deed dit met een speciale camera: de Josephine. Hiermee filmden ze met 4 frames per seconde, waarbij ze de overgang tussen de beelden met de computer aan elkaar konden morphen. Gondry bedacht dat de morphingtechniek ook gebruikt kon worden om beelden die tegelijk genomen zijn vanuit verschillende camerahoeken in elkaar over te laten gaan. Zo ontstaat een camerabeweging in een tot stilstand gebrachte tijdsspanne.

Deze techniek werd 2 jaar later in een andere videoclip ook gebruikt, alleen dan met een minder goed resultaat:



Kinect Commercial



Er is nu zelfs ook een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in de bullet-time techniek:

http://www.timeslicefilms.com

Showreel van Timeslice Films:



Nog voor dat de cinema werd uitgevonden, was de oorsprong van de bullet-time techniek er al.

Eadweard Muybridge gebruikte meerdere fotocamera's die hij langs een paardenrenbaan op had gesteld. Elke camera maakt een foto, die af gingen als het paard er langs kwam rennen. Deze foto's legde hij later op elkaar in zijn zoopraxiscope, hierdoor werden de foto's een film:



Eadweard Muybridge maakte ook foto's van acties vanuit verschillende standpunten op het zelfde moment, bijvoorbeeld van een persoon die een trap oploopt. Om onderzoek te doen naar de bewegingen van de mens.

Hierin is het bullet-time effect te zien:



Een jaar geleden kwam er een promotiefilm online voor de nieuwe 21:9 Philips televisies. Hier word de bullet-time techniek ook gebruikt, alleen met een andere twist eraan. Hiervoor hebben ze de techniek door ontwikkeld om niet alleen om een persoon of sitautie heen te bewegen met de camera, maar de camera kan nu ook de hele situatie door terwijl alles stil staat.

Promotiefilm "Carousel"



En waar de techniek begon in een videoclip, is het tot nu toe ook geƫindigd bij een videoclip:



bronnen:

http://www.director-file.com/gondry/stones1.html

http://www.csse.monash.edu.au/~cema/courses/CSE5910/lectureFiles/lecture10b.htm

http://drnorth.wordpress.com/2011/01/03/virtual-actors-spectacle-and-special-effects-in-the-matrix-trilogy-2/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Over mij

Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Filmmaker op de WdKA